• هنر قالی بافی

    قالی بافی از صنایع دستی شه مشهد

میراث ماندگار>صنایع دستی>قالی بافی

قالی بافی:


قالی فرشی است پرز دار که از طریق درگیری پرز و گره زدن ان بر تار و نیز پود گذاری بافته میشود و شاخص ترین زیر انداز سنتی به واسطه بافت و اجرای نگاره،طرح و نقش است

قالی زیر اندازی است که از مجموعه ای از صدها هزار گره یا دانه که در رج های موازی بر چله ها بسته میشوند تشکیل شده است گره وجه تمایز شیوه بافت قالی با سایر بافته های داری (گلیم،زیلو،پلاس و…)میباشد که به پیچیدن یا چرخاندن خامه یا ابریشم به دور یک جفت تار (چله) زیر و رو به گونه ای که دو سر نخ پیچنده پس از پیچیدن به دور چله ها از روی قالی بیرون اید و تشکیل پرزی دولا در سطح قالی را بدهد می گویند به طور کلی دو نوع گره وجود دارد گره نا متقارن (گره فارسی) و گره متقارن (ترکی) در شهر مشهد گره نامتقارن مرسوم است

منبع:

یاوری،حسین”شناخت صنایع دستی ایران”

نوشته ها،اشعار،اثار نگارگری و هم چنین فرش های به جا مانده هم چون قالی معروف پازیریک و یا اسناد مربوط به فرش زیبای بهارستان که از نخ های ابریشم،طلا و نقره در دوره ساسانی بافته شده است همه و همه نشان از سابقه ، سنت و وجود هنر قالی بافی از انتهای دوره هخامنشیان میباشد و همچنین وجود 2300 تا 2500 تخته قالی نفیس به جا مانده از دوره صفوی نشانگر عصر درخشان قالی بافی در  این دوره میباشد

منبع:

یاوری،حسین”شناخت صنایع دستی ایران”

  • تار(چله)
  • پرز(خامه،گوشت)
  • پود زیر(پود ضخیم)
  • پود رو (پود نازک)

منبع:

یاوری،حسین”شناخت صنایع دستی ایران”

  • دار(عموی،افقی)
  • شانه(دفتین)
  • چاقو (کارد)
  • قلاب
  • قیچی
  • سیخ پود کشی
  • قشو
  • نقشه

منبع:

یاوری،حسین”شناخت صنایع دستی ایران”

محتوای زنجیره ای در اینجا قرار دارد

محتوای زنجیره ای در اینجا قرار دارد

منبع:

لطفی،مجتبی “عکاس و پژوهشگر”

یاوری،حسین”شناخت صنایع دستی ایران”

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

کلیه حقوق این مجموعه متعلق به سایت مشهد رخسار میباشد استفاده از مطالب و تصاویر سایت فقط در صورت ذکر منبع و درج لینک مستقیم به آن مطلب مجاز است